Lemez: Megint egy (16 Horsepower: Folklore)

  • 2002. augusztus 29.

Zene

Kissé félek: olvasóink közül nem ismeri mindenki a 16 Horsepower zenekart. Elmondom a történetét röviden. 1990-ben Los Angelesben találkoztak a tagjai: a gitáros-bendzsós-bandoneónos-énekes David Eugene Edwards, a dobos Jean-Yves Tola és a bőgős Pascal Humbert. Ugyanabban a hollywoodi stúdióban dolgoztak díszletmunkásként, és ugyanúgy nem tette őket boldoggá a munkájuk, mint szabadidős zenekaruk, a Denver Gentlemen. A két francia, Tola és Pascal azelőtt a Passion Folderben játszott, David - denveri - előéletéből azonban messze maradandóbb nyomot hagytak prédikátor nagyapjának templomi muzsikái, mint azok a punkzenekarok, amelyekben tizennégy éves korától megfordult. Lényegében a nagyapja nevelte: együtt járták a Coloradót, terjesztve az igét. Édesapját korán elvitte a leukémia, s mint David egy interjúban mondta: (apja) végül hálát adott Istennek a betegségéért, mert annak hatására tért meg, különben alkohol- és drogfüggő bikerként (nem mindig szelíd motoros) még szerencsétlenebbül végezhette volna.
Kissé félek: olvasóink közül nem ismeri mindenki a 16 Horsepower zenekart. Elmondom a történetét röviden. 1990-ben Los Angelesben találkoztak a tagjai: a gitáros-bendzsós-bandoneónos-énekes David Eugene Edwards, a dobos Jean-Yves Tola és a bőgős Pascal Humbert. Ugyanabban a hollywoodi stúdióban dolgoztak díszletmunkásként, és ugyanúgy nem tette őket boldoggá a munkájuk, mint szabadidős zenekaruk, a Denver Gentlemen. A két francia, Tola és Pascal azelőtt a Passion Folderben játszott, David - denveri - előéletéből azonban messze maradandóbb nyomot hagytak prédikátor nagyapjának templomi muzsikái, mint azok a punkzenekarok, amelyekben tizennégy éves korától megfordult. Lényegében a nagyapja nevelte: együtt járták a Coloradót, terjesztve az igét. Édesapját korán elvitte a leukémia, s mint David egy interjúban mondta: (apja) végül hálát adott Istennek a betegségéért, mert annak hatására tért meg, különben alkohol- és drogfüggő bikerként (nem mindig szelíd motoros) még szerencsétlenebbül végezhette volna.

A Denver Gentlemen helyett ´92-ben kedvükre valóbb zenekart alapítottak, ez lett a 16 Horsepower; ami meg Los Angelest illeti, David rövidesen besokallt: "Mindent a pénz, a biznisz és a siker ural, még az a jóember is filmes karrierről álmodik, aki a tejet árulja. Nem tűnt megfelelő helynek a gyermekeim felnevelésére, és honvágyat éreztem a béke és nyugalom, a coloradói otthonom után." Szóval visszatért Denverbe, és vele tartott Tola is - Pascal még pár évet lenyomott Los Angelesben, történetesen akkoriban dolgozott együtt Bálint Eszterrel. (Addig Keven Soll helyettesítette.) 16 Horsepower néven 1994-ben jelentették meg az első kislemezt (Shametown), melyet hamarosan a 16 Horsepower című EP követett. Hogy legyen mit küldeni a rádióknak, szervezőknek, azért vették fel, de pillanatok alatt szerződéssé "fajult" a multinacionális A&M Recordsszal. 1996-ot írtunk, amikor az első album, a Sackloth ´N´ Ashes kijött, egy év múlva követte a Low Estate, s akkor már e hasábokon sem lehetett elhallgatni, "ez a zenekar onnan indult, ahová megérkezni szokás. >>Appalache-i Hillbilly-Wave-PopHorsepower muzsikája annál, hogy ne inkább a néma ámulatot válasszam egy kínálkozó - közepes hatósugarú - "megfejtés" helyett. Így legfeljebb körüjárni vállalom David terepét: mélységes istenességével és puritanizmusával, letűnt korokba vágyódásával, különös családi hátterével, a Bűn és bűnhődés és a Biblia, illetve a Joy Division, Nick Cave, Leonard Cohen, Johnny Cash, továbbá a Muzsikás együttes iránti rajongásával.

A Nem arról hajnallik, amerről hajnallott című 1985-ös Muzsikás-lemez volt az, amely Daviddel megszerettette a magyar - és egyáltalán a kelet-európai - népzenét, s ez több mint életrajzi adalék. Akik a Duna Tv műsorán látták a 7 nap alatt a világzene körül című - a 2000-es Sziget Fesztivál világzenei nagyszínpadáról forgatott - filmet, talán emlékeznek azokra a pillanatokra, amikor David a muzsikás Éri Péter társaságában élvezi a Szászcsávási együttes táncházát. Ugyancsak Éri ajánlotta figyelmébe a Muzsikás Betyárnótáját (´sz az idő album, 1993) - azt a dalt, amely most a 16 Horsepower Folklore-ján feldolgozásra került.

Ha valakit a Folklore cím alapján aggasztana, hogy ezúttal esetleg a népzene felé billent a mérleg nyelve - ellensúlyozandó a bluest és countryt háttérbe szorító tavalyelőtti Secret South albumot -, bátran tekintheti megnyugtatva magát. Igaz, korábban egyik Lóerő-korongra sem kéredzkedett rá ennyi tradicionális - a mienken túl van itt amerikai, tuvai, lengyel -, de ezek szigorúan átpasszírozódtak 16 rostán, egyszóval: alig-alig különböznek a saját szerzeményektől. Ugyanakkor kitűnik az is, hogy zenekarunk legkevésbé "beindult" lemeze ez: egyiket sem uralta ilyen szerves szomorúság, melankólia, ború. Épp hogy csak halljuk a dobot, a villanygitár is kiszorult, egy kis bendzsó, kevéske bandoneón, itt-ott billentyűk inkább, no és a bőgő komor vonásai. Most végképp zavarban lehetnek, akik címkézni próbálják a 16 Horsepower zenéjét, jobb feladni, úgyse telik többre ennél a korai szlogennél: "Kapocs Joy Division és Hank Williams között." Ám ha egy film készülne a vadnyugat pusztulásáról, a kísérőzenén már nem kéne agyalni.

Hát így.

Csak el ne felejtsük a végén: megint egy lenyűgöző album.

(Melynek megjelenése előtt David egy szólóanyaggal is kirukkolt Woven Hand néven, maga játszott minden hangszeren, és talán megfordult a fejében, hogy másképp fessen, mint ahogy a zenekara szokott, de némelyik esetben bizony lóerősebb lett annál is. Persze az is lehet, hogy nem gondolta - vagy hogy nem gondolta komolyan...)

Marton László Távolodó

Glitterhouse Records, 2002

(A 16 Horsepower szeptember 5-én Bécsben, a Flex klubban játszik.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.